Welcome to our website !

MuLuT bErBaU LoNgKaNg

By 10:20 PM

Mempunyai rupa paras yang menawan, sambil berjalan diikuti rentak bunyi kasut tumit yang tinggi "ketuk ketak" "ketuk ketak" "ketuk ketak", diselimutkan dengan fesyen muslimah terkini, yang seksi berskirt pendek terbelah kiri. Yang lelaki pula ber tie neck, berkemeja kemas dan tegap berjalan segak. Memiliki kebijaksaan, mesra, dan petah berkata2 merupakan aset komunikasi yang berkesan.

Tapi sayang .... MULUTMU BERBAU LONGKANG !!!

Sebenarnya LadyComot nak sentuh pasal nafas berbau. Yerla mesti pernah laluinya kan...? Nak bercakappun rasa segan. Terpaksala buat2 tersipu malu. Ini lantas menjejaskan penampilan seseorang dan mengurangkan keyakinan. Elok2 mamat handsome dah tergoda, terus dia cancel. Aisey melepas hai nasib badan.

"Punca nafas berbau ???"

Mesti u all tak gosok gigikan. Manala tau pagi tadi bangun lambat. hehehe

LadyComot pernah terbaca topik ni dalam satu majalah. Entah bila punya dah lupa. Yang masih lekat kat ingatan antaranya ;

Ternak bakteria

Ia hidup dengan aman dan mewahnya dalam mulut u all, membiak dan terus membiak dan memakan sisa makanan yang duk melekat kat celah2 gigi dan gusi. Bakteria ni ada bagusnya juga, sebab dia membantu dalam proses penghadaman, masa nila dia kentotkan gigi korang tu dan berbau longkang. Gas bom atom tu dinamakan VSC (volatile sulfur compounds).

Mulut kekeringan

"Macam mana pulak boleh kering ni..?" sebab korang tak cukup minum air masakla. Tapi banyak faktor lain lagi, mungkin pengambilan ubat ubatan berunsur dadah dan ini boleh menyebabkan perembesan ayaq liur tu berkurangan. Ataupun sebab korang kaki bongkang siang malam, tidur dengan mulut nganga, (cicak berakkan pun tak sedar), kebiasaan bila bangun mulut akan kering dan nafas berbau longkang.

Faktor pemakanan

Buat yang suka atau kuat makan, AWAS !!! anda golongan mulut longkang... hehehe

Sebenarnya pemakanan yang mengandungi sulfur seperti bawang putih, kobis, brokoli antara penyebabnya. Gas yang dirembeskan dari makanan ni akan diserap melalui darah dan ke paru2 sebelum dilepaskan melalui pernafasan.

Tips penjagaan dari LadyComot

Rerajinla korang pergi kat farmasi beli Lestrine, makesure komor2 masa bangun pagi dan sebelum tidur malam. "LadyComot suka Listerine color biru atau hijau jer." Yang lain tak boleh bla rasanya.


Pastikan juga gosok gigi paling kurang 2 kali sehari, itu buat yang malas. Buat yang rajin, 3 kali sehari. Kasi buang sikit sisa makanan dengan bakteria2 yang terselit di celah2 gigi tu.


Gunakan pengcongkel gigi yang macam tali putih tu.. boleh beli di farmasi. Jangan cungkil guna batang kayu, tak baguih tu...

Bila outing bawala Dentyne dan seumpamanya dalam hangbag tau. Yang lelaki letak je dalam poket seluar. Lepas makan nguyah2la ye macam kambing.


                                          

You Might Also Like

0 comments