Welcome to our website !

Sejarah atau dogeng Jepun ..?

By 2:10 AM

Salam buat u all... Kalau u all nak tau, LadyComot dah tukar profesyen jadi cikgu sejarah tak bertauliah pulak hari ni (kasi up sikitla.. master in historical... kekeke...) 

LadyComot nak story kat u all kisah zaman dahulu kala bagaimana kewujudannya bangsa Jepun, yang u all dok suka sangat tu.... (cutekan..! macam LadyComot :p ) Tapi.... u all jangan nak caya sangat eh.. entah betul ke tidak.. (tapi ada logiknya)

Untuk pengetahuan u all, masa zaman denasti king cina dahulu kala memang kerabat2 diraja ni dia suh bangsa dia pergi mencari kawasan baru untuk megembangkan sayapnya lagi.. So pengikut2 yang cekal dan taat setia pada raja ketika itu sanggup memikul tanggungjawab tanpa berdolak dalih.. sebab nak pegi melancong jauh.. maka dia orang ni bungkus barang2 keperluan sahaja menggunakan kain dan di ikat pada bahagian belakang bagi memudahkan perjalanan jauh.. berhijrahla mereka membawa hala tuju masing2... (masa zaman dulu mana da beg balik kampung macam u all skunk ni.. skunk siap roda leh main tarik2 lagi.. canggih sungguh)


Berbalik kepada sejarah yer.. pengikut2 yang taat setia ni berpecahla kepada timur dan barat, utara dan selatan... meredah sungai, meredah hutan belantara dan berhadapan dengan binatang buas, maka masing2 berjaya sampai ke suatu tempat yang setiap pada mereka rasakan sesuai untuk dijadikan jajahan baru katanya.. 

Selama peninggalan kampung halaman mereka, setelah berhempas pulas, aisey u... buat2 lupa pulak jalan nak pulang.. pengikut yang taat setia ni pun murkala kepada denasti nya dan mulakan kehidupan yang baru yang lebih berkaliber.

Dari cerita yang berjela ni,  kalau u all perasan peradapan masyarakat Jepun dan seumpamanya seperti Korea dibandingkan dengan masyarakat China tak da jauh beda nyer kan..?  terutama pada pakaian adat tradisi mereka dan hidangan teh..




Thank you Kak Eng cos ceritakan kisah ni kat LadyComot.. hilang stress.. hehehe

                                          

You Might Also Like

2 comments