Welcome to our website !

What da u Kuih Cakoi...? sebelum makan wajib tau ni...

By 7:16 PM

Kuih cakoi memang terkenal sejak dahulu kala lagi... warnanya yang keemasan setelah digoreng (kalau hangus itamla dier) dan rasany enak membuatkan perut mula rasa berkeroncong. Sesuai dijadikan menu sarapan pagi dan sapaan di waktu petang. LadyComot nak citer kat u all di sebalik kuih cakoi yang mempunyai mitosnya tersendiri. 


Kalau u all tengok kuih cakoi tu betul2, tengok ketat2... kebiasaan nya kuih cakoi ni dia mesti berpasangan... tak pernah hidup tanpa teman... kalau tak berduaan tu bukan cakoi arr tu..

Mr. sayang LadyComot punya kawan kata..., mitosnya kuih cakoi ni dimana ia mengesahkan pasangan yang jahat dan kejam (ketua kepada segala hantu). Biasanya kepercayaan orang cina dimana pasangan merupakan simbol bagi sesebuah ikatan yang berkekalan. Tapi cakoi ni pasangan yang sangat jahat, mereka tak dibenarkan bersatu. Itula sebabnya kalau nak makan kuih cakoi ni kita kena koyak koyakkan dia.. 

Kepercayaan dahulu kala menganggap cakoi ni merupakan kisah kepada pandangan yang jahat menjadi hantu..  maka kenala di gorengkan sebelum mati.. (kira seksaan arr tu.. wakakakaka)

Sebenar benar kisahnya .....

Perkataan 'yau ja gwai' atau 'u char kway' ( yang u all duk sebut2 jadi cakoi tu), bagi menunjukkan tunjuk perasaan Chun Kui yang mana pada zaman denasti song beliau bersama isterinya besekongkong dengan musuh membuat pakatan sehingga ke titisan darah terakhir bagi menjatuhkan seorang janeral Yun Fei yang memperjuangkan semangat kebangsaan di kalangan kaum2 cina. 

Itu sebab makanan ni dibuat dengan menggambarkan dua bentuk manusia (Chun Kui dan isterinya) dan kelihatan ia bercantum ketika dimasak. Ini bagi mengekalkan tradisi kebencian kaum cina terhadapnya..  Jadi cakoi ni digoreng dengan keadaan minyak yang banyak bagi memusnahkan pasangan tersebut.. Dan bila nak makan kita akan siatkan mereka.. kekekeke

       Citer kawan kepada Mr. sayang tak jauh beza la...  kan kan kan !!!



So, lepas ni kalau makan kuih cakoi jangan lupa kasi gonyoh2 sikit... kasi siat siat sampai lunyai tau.. hehehehe

                                          

You Might Also Like

1 comments